Kompetencje cyfrowe są jedną z ośmiu kompetencji kluczowych zidentyfikowanych w procesie uczenia się przez całe życie. Pozostałych siedem to: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość oraz świadomość i ekspresja kulturalna.
Jak podkreślono w zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady w 2006, zakresy wielu spośród tych kompetencji częściowo się pokrywają i są powiązane, a aspekty niezbędne w jednej dziedzinie wymagają kompetencji z innej. Dlatego w niniejszym raporcie proponujemy własne mapowanie znaczenia kompetencji cyfrowych do innych kompetencji kluczowych, z odniesieniami do odpowiednich szczegółowych kompetencji znajdujących się w ramach odniesienia (C oznacza kompetencję cyfrową, na przykład: C 1.1 oznacza kompetencję 1.1 Przeglądanie, wyszukiwanie i filtrowanie informacji). Przykłady w tych punktach zostały wzięte dosłownie z przykładów znajdujących się w zaleceniach z 2006 r.
Porozumiewanie się w języku ojczystym
- zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie
C 2,1, 2,3, 2,4, 2,5 - formułowanie i wyrażanie własnych argumentów w mowie i w piśmie w przekonujący sposób, odpowiednio do kontekstu.
C 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 - umiejętność rozróżniania i wykorzystywania różnych typów tekstów, poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji
C 1,1, 1,2, 1,3 - potrzeba rozumienia i używania języka w sposób pozytywny i odpowiedzialny społecznie
C 2.5
Porozumiewanie się w językach obcych
W odniesieniu do tej kompetencji, narzędzia cyfrowe są istotne w odniesieniu do języka obcego (na przykład dostęp stron internetowych w językach obcych).
- zdolność wyrażania i zdolność rozumienia komunikatów słownych, inicjowania, podtrzymywania i kończenia rozmowy
C 2,1, 2,3, 2,4, 2,5 - znajomość konwencji społecznych oraz aspektu kulturowego i zmienności języków.
C 2.5 - Uczenie się języków również w sposób nieformalny w ramach kształcenia ustawicznego.
C 2,3 2,4 - Czytanie, rozumienie i tworzenie tekstów odpowiednich do własnych potrzeb
C 1.1, 1.3, 3.1, 3.2, 3.4
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
- Umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów w codziennych sytuacjach.
C 5.2, 3.5 - Używanie matematycznych sposobów myślenia (myślenie logiczne i przestrzenne) oraz prezentacji (wzory, modele, wykresy, tabele).
C 3.1 - Zrozumienie wpływu nauki i technologii na świat przyrody.
C 4.4 - Ograniczenia i ryzyko teorii naukowych, aplikacji i technologii w społeczeństwach w sensie ogólnym (w odniesieniu do podejmowania decyzji, wartości, zagadnień moralnych, kultury itp).
C 4.4, 2.5, 2.6, 3.3, 4.2 - Umiejętność używania i obsługi narzędzi technologicznych i maszyn.
C 1.1, 1.4, 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 3.4, 3.5, 4.1, 4.2, 5.1, 5.3 - Zdolność rozpoznawania niezbędnych cech postępowania naukowego oraz zdolność przedstawiania wniosków i sposobów rozumowania, które do nich doprowadziły.
C 2.1 2.2 - Zainteresowanie kwestiami etycznymi oraz poszanowanie zarówno bezpieczeństwa, jak i trwałości, w szczególności w odniesieniu do postępu naukowego i technologicznego w stosunku do siebie, rodziny i społeczności oraz zagadnień globalnych.
C 2.5, 4.2, 4.3, 4.4
Umiejętność uczenia się
- Efektywne zarządzanie czasem i informacjami.
C 1.1 , 1.2 , 1.3 , 1.4 - świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb, identyfikowanie dostępnych możliwości.
C 5.4 , 5.3 - Zdolność do pokonywania przeszkód w celu osiągnięcia powodzenia w uczeniu się.
C 5.2 , 5.4
Kompetencje społeczne i obywatelskie
- Osobisty i społeczny dobrostan, zrozumienie w jaki sposób można zapewnić optymalny poziom zdrowia fizycznego i psychicznego.
C 2.5 4.3 - Zrozumienie ogólnie przyjętych zasad postępowania i reguł zachowania w różnych społeczeń-stwach i środowiskach.
C 2.5, 2.4 , 2.6, 4.2 - Pełne uczestnictwo w życiu społecznym.
C 2.3
Inicjatywność i przedsiębiorczość
- zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów .
C 2.3 - Zdolność do pracy zarówno indywidualnej, jak i współpracy w zespole.
C 2.4 - Umiejętność oceny i identyfikacji własnych mocnych i słabych stron.
C 5.4
Świadomość i ekspresja kulturalna
- Docenianie znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i emocji oraz umiejętność wykorzystania w tym celu różnych mediów
C 3.4 - Zrozumienie własnej kultury oraz poczucie tożsamości
C 2.3 , 2.6