Kompetencje cyfrowe są określone poprzez 5 obszarów kompetencji:
1.Informacja i dane:
- Przeglądanie, szukanie i filtrowanie danych, informacji i treści cyfrowych.
- Ocena danych, informacji i treści cyfrowych.
- Zarządzanie danymi, informacjami i treściami cyfrowymi.
2.Komunikacja i współpraca:
- Komunikacja z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
- Dzielenie się informacjami i zasobami z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
- Aktywność obywatelska z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
- Współpraca z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
- Netykieta.
- Zarządzanie tożsamością cyfrową.
3.Tworzenie treści cyfrowych:
- Tworzenie treści cyfrowych.
- Integracja i przetwarzanie treści cyfrowych.
- Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji.
- Programowanie.
4.Bezpieczeństwo:
- Narzędzia służące ochronie.
- Ochrona danych osobowych i prywatności.
- Ochrona zdrowia i dobrostanu.
- Ochrona środowiska
5.Rozwiązywanie problemów:
- Rozwiązywanie problemów technicznych.
- Rozpoznawanie potrzeb i rozwiązań technologicznych.
- Twórcze wykorzystywanie technologii cyfrowych.
- Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych.
Pierwsze 3 obszary dotyczą kompetencji, które można powiązać z określonymi działaniami i zastosowaniami. Z drugiej strony obszary 4 i 5 (Bezpieczeństwo i Rozwiązywanie problemów) są „przekrojowe”, ponieważ dotyczą każdego rodzaju działalności prowadzonej za pomocą środków cyfrowych. W szczególności elementy rozwiązywania problemów są obecne we wszystkich kompetencjach, ale zdefiniowano konkretny obszar, aby podkreślić znaczenie tego aspektu przy korzystaniu z technologii i praktyk cyfrowych.
Dla każdego z powyższych obszarów kompetencji została zidentyfikowana seria powiązanych kompetencji. W każdym obszarze ilość kompetencji waha się od minimum 3 do maksymalnie 6. Poszczególne kompetencje zostały ponumerowane, jednak ich kolejność nie jest powiązana z możliwością ich nabywania (poziomy biegłości przedstawione zostały w wymiarze 3). Pierwszą kompetencją w każdym obszarze jest zawsze kompetencja odnosząca się do aspektów technicznych. W poszczególnych kompetencjach wiedza, umiejętności i postawy zawierają procesy operacyjne jako składnik dominujący. Jednakże umiejętności techniczne i operacyjne zostały również zawarte w każdej z kompetencji.
Tabela 3 przedstawia obszary kompetencji (wymiar 1) i kompetencje (wymiar 2).