Informacja | - Rozumienie tego, czym jest wyszukiwarka.
- Rozumienie, jak wykonać wyszukiwanie przy użyciu prostych zwrotów.
- Rozumienie, jak zachowywać treści i informacje.
- Rozumienie, które informacje są objęte prawem autorskim.
- Zrozumienie, w jakim stopniu można ufać informacjom Internetowym.
| - Poznawanie i używanie efektywnych metod wyszukiwania.
- Dowiadywanie się, w jaki sposób oceniać informacje i korzystanie z tych strategii.
- Dowiadywanie się, w jaki sposób przechowywać pliki i treści oraz praktyczne korzystanie z tej wiedzy.
- Rozumienie pojęć, jak prawa autorskie, copyleft i creative common
| - Poznawanie i wypróbowywanie szerokiego zakresu technik i strategii wyszukiwania.
- Dowiadywanie się, w jaki sposób sprawdzać krzyżowo i filtrować informacje oraz korzystanie z tych strategii.
- Poznawanie i wypróbowywanie szerokiego zakresu metod i narzędzi do porządkowania informacji.
- Rozumienie istnienia różnych typów licencji i sposobów ich stosowania.
|
Komunikacja | - Poznanie funkcjonowania różnych cyfrowych kanałów komunikacji.
- Rozumienie, jak korzystać z kilku narzędzi komunikacji.
- Uświadomienie sobie podstawowych zasad komunikowania się za pomocą środków cyfrowych.
- Uświadomienie sobie, jak korzystać z technologii do celów współpracy z innymi.
| - Poznawanie i wypróbowywanie nowych sposobów komunikacji z innymi.
- Poznawanie sposobów i regularne korzystanie z narzędzi do udostępniania innym plików i treści.
- Regularne i jak najczęstsze korzystanie z narzędzi współpracy oraz dostrzeganie możliwości w odpowiedzi na pojawiające się potrzeby.
- Poznanie zakresu i możliwości korzystania z usług internetowych.
- Poznanie zasad netykiety.
| - Poznawanie i wykorzystywanie szerokiego wachlarza narzędzi komunikacji i urządzeń.
- Poznawanie narzędzi i urządzeń komunikacji i wypróbowywanie ich w kontekście odpowiednim do potrzeb i celów.
- Poznanie szerokiej gamy urządzeń i narzędzi wymiany informacji oraz ustalanie, które z tych narzędzi i urządzeń najlepiej pasują do różnych potrzeb i celów.
- Udział w aktywności obywatelskiej w świecie cyfrowym. Rozumienie różnic kulturowych.
|
Tworzenie treści | - Poznanie różnych narzędzi, oprogramowania i pakietów do tworzenia treści.
- Zrozumienie, jak używać prostych narzędzi
- Rozumienie jak modyfikować treść.
| - Poznanie i wykorzystywanie różnych sposobów tworzenia treści przy pomocy narzędzi cyfrowych.
- Poznanie narzędzi multimedialnych.
- Rozumienie, w jaki sposób stosować licencje do utworzonych treści.
- Poznanie narzędzi wspomagających tworzenie nowych programów lub aplikacji.
| - Wybór mniej znanych metod do tworzenia treści, i korzystanie z nich w kontekście odpowiednim do potrzeb i celów.
- Poznanie i wykorzystywanie sposobów edycji i udoskonalania treści.
- Poznanie i wykorzystywanie specjalistycznych metod łączenia istniejących treści, takich jak mash-up.
- Zapoznanie z różnymi rodzajami licencji.
- Nauka kodowania i programowania.
|
Bezpieczeństwo | - Poznanie prostych metod zabezpieczeń (hasła, antywirus, unikanie wymiany informacji).
- Rozumienie, w jaki sposób chronić siebie od uzależnień i szykanowania w Internecie.
| - Znajdowanie szczegółów informacji, które nie powinny być udostępniane w Internecie oraz możliwość nie robienia tego w praktyce.
- Poznanie i zastosowanie różnych narzędzi ochrony urządzeń cyfrowych.
- Poznanie wpływu technologii na środowisko.
| - Poznanie i wykorzystywanie różnorodnych metod ochrony oraz sposobu, w jaki odnoszą się do tożsamości internetowych.
- Umiejętność zmiany ustawień zabezpieczeń i prywatności w Internecie, a także regularne ich monitorowanie i dostosowanie w razie potrzeby, a także sprawdzanie ich w odniesieniu do praktyki eksperckiej.
- Posiadanie dostępu do materiałów eksperckich, które dotyczą szczegółowych zagadnień prywatności oraz możliwość ich zastosowania w praktyce.
- Poznanie informacji o wpływie technologii na społeczeństwo.
|
Rozwiązywanie problemów | - Wiedza, do kogo się zwrócić w przypadku wstąpienia problemy technicznego, kiedy coś nie działa lub nie może zostać wykonane.
- Zrozumienie, jak różne technologie mogą wspomagać rozwiązywanie codziennych problemów.
| - Posiadanie dostępu do źródeł lub ośrodków, które wdrażają technologie cyfrowe, a także znajdowanie możliwości ich poznawania w zależności od osobistych potrzeb.
- Posiadanie dostępu do źródeł lub ośrodków, które oferują doradztwo techniczne i umożliwiają indywidualne zdobycie doświadczenia w rozwiązywaniu problemów technicznych.
- Tworzenie własnej sieci ekspertów w celu zwracania się po pomoc.
| - Posiadanie dostępu do wielu porad eksperckich odnoszących się do nowych narzędzi, urządzeń, aplikacji, oprogramowania i usług, w celu zapewnienia możliwości ich poznania w odniesieniu do obecnych lub przyszłych potrzeb i celów.
- Posiadanie dostępu do specjalistycznych porad technicznych, pokazujących, jak rozwiązać pojawiające się problemy techniczne, a także możliwość ich wykorzystania w praktyce.
- Posiadanie dostępu do środków umożliwiających sprawdzenie własnych kompetencji oraz możliwość odniesienia do materia-łów aktualizujących obszary kompetencyjne zidentyfikowane jako słabsze.
- Poznanie potencjału technologii w rozwiązywaniu złożonych i poznawczych problemów.
|