Siatka oceny składa się z 5 obszarów kompetencji cyfrowych i ośmiu poziomów zaawansowania, począwszy od 1 (poziomu podstawowego), poprzez 2 (poziom podstawowy), 3 i 4 (poziom średniozaawansowany), 5 i 6 (poziom zaawansowany) do 7 i 8 (poziom specjalistyczny).
W standardzie ECCC poziomy zachowały również pierwotne nazewnictwo i ww. poziomom odpowiadają: A1 i A2, B3 i B4, C5 i C6 oraz D7 i D8,
Pięć obszarów zostało wykorzystanych jako podstawa dwóch głównych rezultatów projektu: siatki samooceny i szczegółowych ramy odniesienia. Zgodnie z opisem obszarów, zostało opracowanych osiem poziomów biegłości ( wcześniej 3) dla każdego obszaru. Stanowi to próbę przedstawienia ogólnego zarysu zawartości danego obszaru, ukazując model na bardziej abstrakcyjnym, ogólnym poziomie niż w modelu CERF dotyczącym kompetencji językowych.
W każdym wierszu można rozpoznać kilka elementów odpowiadających tej samej kompetencji.
1- podstawowy | 2 - podstawowy | 3 - średniozaawansowany | 4- średniozaawansowany | 5 - zaawansowany | 6 - zaawansowany | 7 - specjalistyczny | 8 - specjalistyczny | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Informacja i dane | Na poziomie podstawowym i ze wsparciem potrafię: * identyfikować swoje potrzeby informacyjne, • znajdować dane, informacje i treści poprzez proste wyszukiwanie w środowiskach cyfrowych, • znajdować sposoby na dotarcie do tych danych, informacji i treści oraz poruszanie się między nimi, • identyfikować proste, własne strategie wyszukiwania | Na poziomie podstawowym oraz samodzielnie i z odpowiednim wsparciem w razie potrzeby potrafę: • identyfkować swoje potrzeby informacyjne, • znajdować dane, informacje i treści poprzez proste wyszukiwanie w środowiskach cyfrowych, • znajdować sposoby na dotarcie do tych danych, informacji i treści oraz poruszanie się między nimi, • identyfkować proste, własne strategie wyszukiwania | Samodzielnie i rozwiązując proste problemy, potrafię: • wyjaśnić swoje potrzeby informacyjne, • wykonywać dobrze zdefiniowane i rutynowe wyszukiwania w celu znalezienia danych, informacji i treści w środowiskach cyfrowych, • wyjaśnić, jak uzyskać do nich dostęp i nawigować między nimi, • wyjaśnić dobrze zdefiniowane i rutynowe własne strategie wyszukiwania | Niezależnie, zgodnie z własnymi potrzebami i rozwiązując dobrze zdefiniowane i nierutynowe problemy, potrafię: • zilustrować potrzeby informacyjne, • organizować wyszukiwanie danych, informacji i treści w środowiskach cyfrowych, • opisać, jak uzyskać dostęp do tych danych, informacji i treści oraz nawigować między nimi, • organizować własne strategie wyszukiwania. | Oprócz wspierania innych, potrafię: • reagować na potrzeby informacyjne, • stosować wyszukiwania w celu uzyskania danych, informacji i treści w środowiskach cyfrowych, • pokazywać, jak uzyskać dostęp do tych danych, informacji i treści oraz nawigować między nimi, • proponować własne strategie wyszukiwania. | Na poziomie zaawansowanym, zgodnie z własnymi potrzebami i potrzebami innych osób, w złożonych kontekstach, potrafię: • ocenić potrzeby informacyjne, • dostosować swoją strategię wyszukiwania, aby znaleźć najbardziej adekwatne dane, informacje i treści w środowiskach cyfrowych, • wyjaśnić, jak dotrzeć do najbardziej adekwatnych danych, informacji i treści oraz nawigować między nimi, • różnicować własne strategie wyszukiwania | Na poziomie wysoce specjalistycznym potrafię: • tworzyć rozwiązania złożonych problemów z ograniczonymi możliwościami, które są związane z przeglądaniem, wyszukiwaniem i filtrowaniem danych, informacji i treści cyfrowych, • integrować swoją wiedzę, aby przyczyniać się do rozwoju profesjonalnej praktyki i wiedzy oraz wspierać innych w przeglądaniu, wyszukiwaniu i filtrowaniu danych, informacji i treści cyfrowych | Na najbardziej zaawansowanym i specjalistycznym poziomie potrafię: • tworzyć rozwiązania złożonych problemów z wieloma powiązanymi czynnikami związanych z przeglądaniem, wyszukiwaniem i filtrowaniem danych, informacji i treści cyfrowych. • zaproponować nowe koncepcje i procesy w danej dziedzinie |
Komunikacja i współpraca | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 |
Tworzenie treści cyfrowych | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 |
Bezpieczeństwo | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 |
Rozwiązywanie problemów | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 | patrz DigComp 2.1 |