Opis ogólny:
Identyfikacja, lokalizacja, pobieranie, przechowywanie, organizacja i analiza informacji cyfrowych, zdolność oceny ich wartości, znaczenia i celu.
Kompetencje:
1. Przeglądanie, wyszukiwanie i filtrowanie informacji
2. Ocena informacji
3. Przechowywanie i odnajdywanie informacji
Wymiar 1 Nazwa obszaru | Informacja | ||
---|---|---|---|
Wymiar 2 | 1.1 Przeglądanie, wyszukiwanie i filtrowanie informacji | ||
Nazwa kompetencji i opis | Uzyskiwanie dostępu i wyszukiwanie informacji w Internecie, wyrażanie potrzeb z zakresu informacji, znajdowanie odpowiednich informacji, efektywne wybieranie materiałów informacyjnych, poruszanie się pomiędzy zasobami internetowymi, tworzenie własnych strategii informacyjnych | ||
Wymiar 3 | A – podstawowy | B – średniozaawansowany | C – zaawansowany |
Poziomy zaawansowania | Potrafię wyszukiwać informacje online za pomocą kilku wyszukiwarek. Wiem, że różne wyszukiwarki mogą dać różne wyniki. | Potrafię przeglądać Internet w poszukiwaniu informacji i potrafię szukać konkretnej informacji w Internecie. Potrafię wyrażać swoje potrzeby informacyjne i potrafię spośród znalezionych informacji wybrać odpowiednie. | Potrafię korzystać z szerokiej gamy strategii wyszukiwania podczas wyszukiwania informacji i przeglądania stron w Internecie. Potrafię filtrować i monitorować otrzymane informacje. Wiem, w jaki sposób śledzić informacje w miejscach wymiany informacji on-line (na przykład mikro-blogach). |
Wymiar 4 | |||
Przykłady wiedzy | Rozumie, w jaki sposób informacje są wytwarzane, zarządzane i udostępniane Ma świadomość istnienia różnych wyszukiwarek Wie, które wyszukiwarki lub bazy danych odpowiadają w najlepszy sposób na jego / jej potrzeby informacyjne Wie, w jaki sposób informacje można znaleźć za pomocą różnych urządzeń i nośników Rozumie, jak wyszukiwarki klasyfikują informacje Rozumie, jak działa mechanizm powstawania informacji Rozumie zasady indeksowania |
||
Przykłady umiejętności | Dopasowuje wyszukiwanie do określonych potrzeb Potrafi obserwować informacje przedstawione w postaci hiperlinków i nielinearnej postaci Potrafi używać filtrów i agentów Jest w stanie wyszukiwać z wykorzystaniem słów ograniczających ilość wskazań Potrafi zawęzić wyszukiwanie informacji i wybiera precyzyjne słownictwo, specyficzne dla narzędzia wyszukiwania Posiada strategiczne umiejętności informacyjne do działań zorientowanych na cel Potrafi zmodyfikować wyszukiwanie informacje w zależności od tego, jak zbudowane są algorytmy Potrafi dostosować strategie wyszukiwania do danej wyszukiwarki, zastosowania, urządzenia |
||
Przykłady postaw | Posiada postawę proaktywną wobec wyszukiwania informacji Docenia pozytywne aspekty technologii do wyszukiwania informacji Ma motywację do poszukiwania informacji dotyczących różnych aspektów swojego życia Jest ciekawy systemów informatycznych oraz ich funkcjonowania |
||
Wymiar 5 | |||
Przykłady zastosowań celowych | |||
Uczenie się | Potrafię użyć wyszukiwarki, aby znaleźć szczegółowe informacje na temat określonego rodzaju energii cieplnej. | Potrafię znaleźć szereg źródeł informacji o określonej postaci energii cieplnej wpisując odpowiednie słowa kluczowe oraz potrafię zastosować szczegółowe parametry wyszukiwania w celu znalezienia najbardziej odpowiednich źródeł informacji. | Potrafię znaleźć szereg źródeł informacji o określonej postaci energii cieplnej przy użyciu różnych wyszukiwarek i wyszukiwania zaawansowanego oraz potrafię korzystać z internetowych baz danych i wyszukiwania za pośrednictwem powiązanych odniesień. |
Praca | Potrafię znaleźć szczegóły dotyczące lotów za pomocą popularnej wyszukiwarki. | Potrafię znaleźć szczegóły dotyczące lotów z wykorzystaniem wielu wyszukiwarek i stron internetowych wielu linii lotniczych wybierając dane, które odnoszą się do wyznaczonych godzin. | Potrafię znaleźć szczegóły dotyczące lotów wykorzystując wiele wyszukiwarek, strony internetowe linii lotniczych oraz strony internetowe porównujące oferty wielu linii lotniczych, biorąc pod uwagę koszty i wyznaczone godziny. |
Wymiar 1 Nazwa obszaru | Informacja | ||
---|---|---|---|
Wymiar 2 | 1.2 Ocena informacji | ||
Nazwa kompetencji i opis | Gromadzenie, przetwarzanie, rozumienie i krytyczna ocena informacji | ||
Wymiar 3 | A – podstawowy | B – średniozaawansowany | C – zaawansowany |
Poziomy zaawansowania | Wiem, iż nie wszystkie informacje umieszczone w Internecie są rzetelne. | Potrafię porównać różne źródła informacji. | Jestem krytyczny wobec znajdowanych informacji oraz potrafię je zweryfikować i ocenić ich przydatność i wiarygodność. |
Wymiar 4 | |||
Przykłady wiedzy | Potrafi analizować znajdowane informacje Ocenia zawartość treści cyfrowych Ocenia rzetelność treści znajdowanych w Internecie i mediach, analizuje i interpretuje informacje Potrafi ocenić wiarygodność różnych źródeł Rozumie istnienie źródeł informacji on-line i offline Rozumie, że źródła informacji muszą być weryfikowane Potrafi przekształcić informacje w wiedzę Rozumie siły i mechanizmy działające w świecie wirtualnym |
||
Przykłady umiejętności | Jest w stanie poradzić sobie z niepożądanymi informacjami Ocenia przydatność, aktualność, dokładność i rzetelność informacji Potrafi porównać, zestawiać i integrować informacje z różnych źródeł Odróżnia wiarygodne informacje od informacji nierzetelnych |
||
Przykłady postaw | Ma świadomość, że nie wszystkie informacje można znaleźć w Internecie Jest krytyczny wobec znajdywanych informacji Ma świadomość, iż mimo globalizacji niektóre kraje są bardziej reprezentowane w Internecie Ma świadomość, że mechanizm wyszukiwarek i algorytmy mogą nie być neutralne w wyświetlaniu informacji |
||
Wymiar 5 | |||
Przykłady zastosowań celowych | |||
Uczenie się | Znalazłem kilka informacji z różnych źródeł na temat społeczeństwa w XV wieku, ale nie jestem pewien, jak ocenić ich wartość. | Znalazłem wiele różnych informacji o społeczeństwie w XV wieku, oraz wyszukałem źródła pochodzenia materiałów, aby ocenić ich wartość. | Znalazłem wiele różnych informacji o społeczeństwie w XV wieku, wyszukałem ich źródła pochodzenia i niektóre usunąłem ze względu na ich niepewną wartość akademicką, a następnie sprawdziłem krzyżowo źródła w celu weryfikacji ich rzetelności. |
Praca | Poproszono mnie, aby przejrzeć parametry sprzedaży pewnych produktów, ale nie jestem pewien na ile wiarygodne są uzyskane dane. | Poproszono mnie, aby przejrzeć parametry sprzedaży pewnych produktów, sprawdziłem źródła danych i orientuję się, w jakim stopniu mogą być wiarygodne. | Poproszono mnie, aby przejrzeć parametry sprzedaży pewnych produktów, sprawdziłem źródła danych i orientuję się jak mogą być wiarygodne. Odrzuciłem te, które wydają się być niewiarygodne, skonsultuję z kolegami lub ekspertami opinię na temat wiarygodności danych, które wydają się być bardziej spójne. |
Wymiar 1 Nazwa obszaru | Informacja | ||
---|---|---|---|
Wymiar 2 | 1.3 Przechowywanie i odnajdywanie informacji | ||
Nazwa kompetencji i opis | Organizowanie i przechowywanie informacji i treści w celu łatwiejszego odnajdywania, organizowanie informacji i danych | ||
Wymiar 3 | A – podstawowy | B – średniozaawansowany | C – zaawansowany |
Poziomy zaawansowania | Wiem, jak zapisać pliki i treści (np. teksty, zdjęcia, muzykę, filmy i strony internetowe). Wiem, jak powrócić do zapisanych treści. | Potrafię zapisywać, przechowywać i oznaczać pliki, treści i informacje, mam swoją strategię przechowywania. Potrafię znajdować i zarządzać informacjami i treściami, które zapisałem i przechowuję. | Potrafię stosować różne metody i narzędzia do organizowania plików, treści i informacji. Potrafię zastosować różne strategie do znajdowania zawartości uporządkowanej i przechowywanej przeze mnie lub inne osoby. |
Wymiar 4 | |||
Przykłady wiedzy | Rozumie, w jaki sposób informacje są przechowywane na różnych urządzeniach i nośnikach Potrafi wymienić różne narzędzia przechowywania Zna różne opcje przechowywania i potrafi wybrać najbardziej odpowiednie |
||
Przykłady umiejętności | Potrafi ustrukturyzować i sklasyfikować informacje i treści zgodnie ze schematem i metodą klasyfikacji Potrafi porządkować informacje i treści Potrafi pobierać i udostępniać informacje i treści Używa różnych systemów klasyfikacji do przechowywania i zarządzania zasobami i informacjami Potrafi korzystać z usług, oprogramowania i aplikacji do zarządzania informacjami Potrafi wyszukać i dotrzeć do wcześniej zapisanych informacji i treści Potrafi otagować treści |
||
Przykłady postaw | Jest świadomy zalet i wad różnych pamięci masowych oraz usług (on-line i lokalnych) Ma świadomość znaczenia kopii zapasowych Rozumie znaczenie posiadania zrozumiałych i praktycznych systemów i schematów przechowywania Jest świadomy konsekwencji przechowywania treści prywatnych i publicznych |
||
Wymiar 5 | |||
Przykłady zastosowań celowych | |||
Uczenie się | Stworzyłem notatki na temat ciał stałych i zapisałem tekst i obrazy na pulpicie. | Stworzyłem notatki na temat ciał stałych i zapisałem je w różnych formatach plików do ponazywanych i zorganizowanych folderów. | Stworzyłem notatki na temat ciał stałych i zapisałem je w folderach na dysku twardym, a także w plikach usług hostingowych (w chmurze), co pozwoli mnie i innym na łatwy dostęp. |
Praca | Jestem odpowiedzialny za marketing i wiem, jak zapisać pliki, które zostały utworzone w formacie tekstowym, PDF lub wideo. | Potrafię zapisać materiały marketingowe w plikach tekstowych, PDF i wideo oraz posegregować je do ponazywanych folderów, tak by móc je później łatwo odnaleźć. | Materiały marketingowe mam zapisane w plikach tekstowych, PDF i wideo, a kopie zapasowe z mojego dysku twardego zapisałem w pliku na dysku udostępnionym dla innych użytkowników oraz w chmurze, tak aby pracownicy z innych regionów i krajów łatwo mogli uzyskać do nich dostęp. |