Opis ogólny:
Identyfikacja potrzeb i zasobów cyfrowych, podejmowanie świadomych decyzji, co do wyboru odpowiednich narzędzi cyfrowych w zależności od celów i potrzeb, rozwiązywanie problemów koncepcyjnych za pomocą środków cyfrowych, twórcze wykorzystanie technologii, rozwiązywanie problemów technicznych, aktualizacja kompetencji własnych i kompetencji innych.
Kompetencje:
5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych
5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów
5.3 Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii
5.4 Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych
Wymiar 1 Nazwa obszaru | Informacja | ||
---|---|---|---|
Wymiar 2 | 5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych | ||
Nazwa kompetencji i opis | Identyfikacja możliwych problemów i ich rozwiązywanie (od rozwiązywania prostych do bardziej złożonych problemów) z wykorzystaniem zasobów i narzędzi cyfrowych. | ||
Wymiar 3 | A – podstawowy | B – średniozaawansowany | C – zaawansowany |
Poziomy zaawansowania | Potrafię prosić o wsparcie i pomoc, w sytuacji gdy wystąpił problem techniczny lub w przypadku korzystania z nowego urządzenia, programu lub aplikacji. | Potrafię rozwiązywać proste problemy pojawiające podczas korzystania z technologii cyfrowych. | Potrafię rozwiązać szeroki zakres problemów, które powstają podczas korzystania z technologii cyfrowej. |
Wymiar 4 | |||
Przykłady wiedzy | Wie, jak zbudowany jest komputer i urządzenia cyfrowe Wie, gdzie szukać rozwiązań problemu Zna źródła informacji i wie, gdzie znaleźć pomoc w rozwiązywaniu problemów i usterek Wie, gdzie znaleźć odpowiednią wiedzę do rozwiązywania problemów technicznych i teoretycznych |
||
Przykłady umiejętności | Używa bardzo zróżnicowanych i dobrze wyważonych technologii cyfrowych i niecyfrowych do rozwiązywania różnych problemów i potrafi je dynamicznie zmieniać Potrafi rozwiązać problem techniczny lub zdecydować, co zrobić, gdy rozwiązanie nie działa |
||
Przykłady postaw | Ma aktywne podejście do rozwiązywania problemów Jest gotów zasięgnąć porady, gdy pojawia się problem Potrafi rozważyć podejścia alternatywne, kiedy problemy nie mogą zostać rozwiązane, a działania muszą zostać zrealizowane |
||
Wymiar 5 | |||
Przykłady zastosowań celowych | |||
Uczenie się | Kiedy coś nie działa, wiem, jak wytłumaczyć problem na infolinii. | Gdy pojawiają się problemy, zazwyczaj potrafię rozwiązać około połowy z nich na podstawie wcześniejszych doświadczeń lub kontaktując się z działem pomocy technicznej. | Jest niewiele problemów, których nie potrafię rozwiązać, jednak nadal muszę się kontaktować z działem pomocy technicznej mając do czynienia z nowym programem. |
Praca | Kiedy coś nie działa, wiem, że należy się zwrócić do firmowej infolinii lub pomocy technicznej oraz potrafię wytłumaczyć problem. | Gdy pojawiają się problemy, zazwyczaj potrafię rozwiązać około połowy z nich na podstawie wcześniejszych doświadczeń lub kontaktując się z firmowym działem pomocy technicznej. | Jest niewiele problemów, których nie potrafię rozwiązać, jednak nadal muszę się kontaktować z firmowym działem pomocy technicznej mając do czynienia z nowym programem. |
Wymiar 1 Nazwa obszaru | Informacja | ||
---|---|---|---|
Wymiar 2 | 5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów | ||
Nazwa kompetencji i opis | Zdolność oceny własnych potrzeb w zakresie rozwoju zasobów, narzędzi i kompetencji, dopasowanie potrzeb do dostępnych rozwiązań, dostosowanie narzędzi do indywidualnych potrzeb, umiejętność krytycznej oceny możliwych rozwiązań i narzędzi cyfrowych. | ||
Wymiar 3 | A – podstawowy | B – średniozaawansowany | C – zaawansowany |
Poziomy zaawansowania | Potrafię korzystać z niektórych technologii do rozwiązywania problemów, ale w ograniczonym zakresie. Potrafię podejmować decyzje wybierając narzędzia cyfrowe do rutynowych działań. | Rozumiem, co można i czego nie można wykonać przy użyciu technologii. Potrafię rozwiązać nietypowe zadania poprzez badanie możliwości technologicznych. Potrafię wybrać odpowiednie narzędzie, które odpowiada moim potrzebom i ocenić jego skuteczność. | Potrafię wybrać odpowiednie narzędzie, urządzenie, aplikację, oprogramowanie lub usługę, aby wykonać nowe zadanie. Zdaję sobie sprawę z nowych rozwiązań technologicznych. Rozumiem jak działają nowe narzędzia. Potrafię krytycznie ocenić, które narzędzie najlepiej służy moim celom. |
Wymiar 4 | |||
Przykłady wiedzy | Rozumie potencjał i ograniczenia urządzeń i zasobów cyfrowych Potrafi wymienić szereg zadań, które można wykonać przy użyciu technologii Zna najistotniejsze i najpopularniejsze technologie cyfrowe wykorzystywane przez innych (np. rówieśników, renomowanych ekspertów). Ma wystarczającą wiedzę na temat dostępnych technologii, ich mocnych i słabych stron oraz czy i w jaki sposób mogą przyczyniać się do realizacji osobistych celów |
||
Przykłady umiejętności | Potrafi podejmować świadome decyzje (po konsultacji z osobami lub zastosowaniu wsparcia technicznego) dotyczące wykorzystania z technologii do realizacji ważnych celów osobistych Potrafi wybrać najbardziej odpowiednie technologie w zależności od problemu |
||
Przykłady postaw | Ma świadomość efektywności tradycyjnych narzędzi w połączeniu z mediami społecznościowymi Interesuje się nowymi technologiami Niezależnie ocenia możliwe rozwiązania przy użyciu narzędzi cyfrowych |
||
Wymiar 5 | |||
Przykłady zastosowań celowych | |||
Uczenie się | Używam wirtualnych środowisk uczenia się do rutynowych zadań, jednak napotykając nowy lub źle zdefiniowany problem, muszę prosić o pomoc. | Do wykonywania zadań domowych potrafię zastosować różne metody lub technologie, jednak muszę wykonać kilka działań, żeby zbadać, co najbardziej mi odpowiada. | Potrafię planować, monitorować i krytycznie ocenić, które z wielu narzędzi najlepiej odpowiadają moim potrzebom edukacyjnym (zasoby on-line, oprogramowanie, technologia). |
Praca | Używam zasobów wirtualnych do rozwiązywania niektórych typowych problemów. | Kiedy mam do wykonania nowe dla mnie zadanie lub jeśli nie jest ono precyzyjnie określone, potrafię rozważyć różne możliwości (narzędzia, technologie) i podjąć decyzję które z nich są najskuteczniejsze. | W pracy wybieram i kupuję technologie i narzędzia, które najlepiej odpowiadają moim potrzebom biznesowym. Spośród kilku produktów potrafię wybrać te, które najlepiej odpowiadają na moje potrzeby. Potrafię planować i monitorować podejmowane kroki. |
Wymiar 1 Nazwa obszaru | Informacja | ||
---|---|---|---|
Wymiar 2 | 5.3 Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii | ||
Nazwa kompetencji i opis | Wprowadzanie innowacji w technologii, aktywne uczestnictwo w zespołowym tworzeniu zasobów cyfrowych i multimedialnych, zdolność twórczego wyrażania się za pośrednictwem mediów cyfrowych i technologii, tworzenie wiedzy i rozwiązywanie problemów koncepcyjnych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. | ||
Wymiar 3 | A – podstawowy | B – średniozaawansowany | C – zaawansowany |
Poziomy zaawansowania | Wiem, że technologie i narzędzia cyfrowe mogą być wykorzystywane w celach twórczych oraz potrafię twórczo wykorzystywać technologie. | Potrafię korzystać z technologii do tworzenia kreatywnych rezultatów oraz potrafię korzystać z technologii do rozwiązywania problemów (np. wizualizacji problemu). Współpracuję z innymi w tworzeniu innowacyjnych i twórczych rozwiązań, jednak nie przejmuję inicjatywy. | Potrafię rozwiązać problemy koncepcyjne korzystając z technologii i narzędzi cyfrowych, potrafię przyczyniać się do tworzenia wiedzy za pomocą środków technologicznych oraz potrafię brać udział w działaniach innowacyjnych, poprzez wykorzystanie technologii. Aktywnie współpracuję z innymi przy tworzeniu oryginalnych i innowacyjnych rozwiązań. |
Wymiar 4 | |||
Przykłady wiedzy | Używa bardzo zróżnicowanych i dobrze wyważonych technologii cyfrowych i niecyfrowych do rozwiązywania różnych problemów i potrafi je dynamicznie zmieniać Potrafi rozwiązać problem teoretyczny w interesie własnym lub zbiorowym, przy wykorzystaniu lub wsparciu narzędzi cyfrowych Wie, jak znaleźć odpowiednią wiedzę do rozwiązywania problemów teoretycznych Rozumie, w jaki sposób tworzone jest znaczenie przy zastosowaniu multimediów i technologii |
||
Przykłady umiejętności | Wie, w jaki sposób przeszukiwać Internet, rynek i swoje sieci wirtualne przy poszukiwaniu rozwiązań Potrafi wykorzystywać potencjał technologiczny w celu określania i rozwiązywania problemów Wie, jak rozwiązać problemy indywidualnie i wspólnie (wspólne rozwiązywanie problemów przez użytkowników) Potrafi zbudować rzetelną wiedzę poprzez korzystanie z dostępnych zasobów cyfrowych Potrafi korzystać z różnych mediów do twórczego wyrażania siebie (tekst, obrazy, pliki dźwiękowe i filmy) |
||
Przykłady postaw | Jest gotów do testowania alternatywnych rozwiązań, oferowanych przez technologie Jest aktywny w poszukiwaniu rozwiązań Uczestniczy w kolektywnym rozwiązywaniu problemów Jest otwarty na zmianę swoich wartości i postaw w zależności od sytuacji Dostrzega potencjał technologii i mediów do wyrażania siebie i tworzenia wiedzy Docenia wartość dodaną nowych mediów w procesach poznawczych i twórczych Jest krytyczny w stosunku do tworzenia i wykorzystywania wiedzy przy wykorzystaniu mediów i technologii |
||
Wymiar 5 | |||
Przykłady zastosowań celowych | |||
Uczenie się | Potrafię korzystać ze smartfonu do robienia zdjęć na potrzeby projektu szkolnego i wnoszę swój wkład twórczy mimo wykorzystania tylko podstawowych środków cyfrowych. | Potrafię korzystać z odpowiednich narzędzi cyfrowych, żeby wzbogacić swoje zadania domowe oraz lepiej zrozumieć i przedstawić problemy koncepcyjne (np. stosując mapy myśli). | Wykorzystuję kilka narzędzi cyfrowych do prezentacji koncepcji w trakcie przygotowania struktury zadania domowego. Tworzę wiki do współpracy z kolegami przy przygotowywaniu zadań domowych. Potrafię rozważyć udział w innowacyjnych inicjatywach opartych na technologii. |
Praca | Potrafię korzystać z prostego oprogramowania dostępnego w mojej firmie w sposób, do którego niekoniecznie zostało stworzone. | Potrafię użyć oprogramowania do zarządzania projektami do planowania, organizacji i zarządzania zasobami. Potrafię korzystać z oprogramowania i aplikacji, które pomagają mi zwizualizować lub zorganizować złożone zadanie, i w efekcie zobaczyć je z innej perspektywy. | Wiem, że technologie mogą pomóc mi lepiej zrozumieć, w jaki sposób organizować pracowników, zasoby, kwestie finansowe i działania w moim zespole oraz używam różnego specjalistycznego oprogramowania, aby przewidzieć potencjalne potrzeby mojego projektu i zespołu. |
Wymiar 1 Nazwa obszaru | Informacja | ||
---|---|---|---|
Wymiar 2 | 5.4 Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych | ||
Nazwa kompetencji i opis | Zrozumienie obszarów podnoszenia i aktualizacji własnych kompetencji, wspieranie innych w rozwoju ich kompetencji cyfrowych, bieżące śledzenie nowych rozwiązań. | ||
Wymiar 3 | A – podstawowy | B – średniozaawansowany | C – zaawansowany |
Poziomy zaawansowania | Posiadam wiedzę podstawową oraz mam świadomość swoich ograniczeń w wykorzystaniu technologii cyfrowych. | Wiem, w jaki sposób uczyć się nowych zagadnień dotyczących technologii. | Często aktualizuję swoje potrzeby w zakresie kompetencji cyfrowych. |
Wymiar 4 | |||
Przykłady wiedzy | Rozumie szerszy kontekst narzędzi cyfrowych w "erze cyfrowej" charakteryzującej się globalizacją i istnieniem sieci Rozumie skąd pochodzą Technologie Informacyjno-Komunikacyjne (TIK), kto je rozwija i w jakim celu Posiada aktualną wiedzę i dogłębną znajomość głównych technologii cyfrowych wykorzystywanych w swojej dziedzinie. |
||
Przykłady umiejętności | Posiada umiejętność aktualizacji wiedzy dotyczącej dostępności narzędzi cyfrowych. Potrafi uzyskiwać regularne informacje poprzez połączenie aktywnego wyszukiwania i spersonalizowanych, automatycznych sposobów dostarczania informacji Wie, w jaki sposób samodzielnie sterować własnym rozwojem w zakresie technologii cyfrowych Potrafi monitorować cele osobiste i potrafi zdiagnozować niedobory kompetencji cyfrowych niezbędnych do osiągnięcia tych celów. Potrafi wspierać innych w zakresie monitorowania i diagnozowania Potrafi uczyć się i integrować nowe, pojawiające się technologie Potrafi nauczyć się wykorzystywania każdej nowej technologii cyfrowej, wypróbowując ją, korzystając z wbudowanych instrukcji i pomocy Potrafi dostosować się do wszelkich nowych technologii i integrować technologię do swego otoczenia Potrafi transferować wiedzę Włącza coraz więcej instrumentów cyfrowych do życia codziennego, żeby podnieść jego jakość |
||
Przykłady postaw | Ma ogólny poziom zaufania, co oznacza, że jest skłonny do eksperymentowania z nowymi technologiami, ale jednocześnie odrzuca niewłaściwe technologie Analizuje własne umiejętności cyfrowe i rozwój (zdolność do oceny siebie, jako osoby posiadającej kompetencje cyfrowe oraz do analizy własnego rozwoju w zakresie kompetencji cyfrowych) Posiada pozytywne nastawienie do poznawania nowych technologii cyfrowych Potrafi poszerzać i aktualizować kompetencje cyfrowe w zależności od potrzeb osobistych i zawodowych Jest świadomy ogólnych tendencji w nowych mediach, nawet jeśli z nich nie korzysta |
||
Wymiar 5 | |||
Przykłady zastosowań celowych | |||
Uczenie się | Znam sposoby wykorzystywane przez inne osoby do wspierania swojego kształcenia przy wykorzystaniu technologii, lecz ich nie stosuję. | Wiem, że są kursy internetowe, które mogą wskazać pewne sposoby wykorzystania technologii do wspierania mojej edukacji. | Mniej więcej raz na pół roku wyszukuję dobry kurs internetowy, w celu rozwijania umiejętności wykorzystania technologii we własnej edukacji. |
Praca | Znam sposoby wykorzystywane przez inne osoby w firmie do wspierania swojej pracy przy wykorzystaniu technologii, lecz ich nie stosuję. | Wiem, że są kursy internetowe, które mogą wskazać pewne sposoby wykorzystania technologii do wspierania mojej pracy. | Oczekuje się ode mnie udziału dobrym kursie internetowym przynajmniej raz w roku, w celu rozwijania umiejętności wykorzystywania technologii w mojej pracy. |